Muista minua – Reminiscere

Herra, sinä olet laupias, muista minua,
osoita ikiaikaista hyvyyttäsi.
Älä muista nuoruuteni syntejä,
älä pahoja tekojani!
Sinä, joka olet uskollinen ja hyvä,
  älä unohda minua!
Ps. 25

Viime pyhän aihe tai nimi on reminiscere, Muista minua.

Minkälaisessa tilanteessa te sanoisitte jollekin nuo sanat – muista minua. Yleensä pyydetään muistamaan jotakin asiaa, ei omaa itseä.

Syntymäpäivinä muistetaan, mutta siihen muistamiseen ei yleensä tuollaisin sanoin kehoteta. Syntymäpäiville kutsutaan, että voi tulla, mutta ei silloin pyydetä muistamaan (se tuntuisi itsekkäältä lahjan kinuamiselta). Voisin kuvitella että vanha henkilö ja yksinäisyydestä kärsivä henkilö pyytää läheisiään muistamaan. Muistakaa välillä minuakin, että elän ja olen olemassa. Poiketkaa käymässä. Soittakaa puhelimella. – muista minua on usein pyyntö muistaa rukouksessa.

Mitä ihmisen muistaminen on? Muistamista pyydetään, jos on vaara unohtaa. Muistaessa, joku henkilö tulee mieleen ja läsnäolevaksi ihmiselle. Muistaessa jokin jälki on jäänyt toiseen ihmiseen ja nuo jäljet nousevat mieleen.

Ennen kaikkea sanat muista minua ovat rukous, mikä osoitetaan Jumalalle. Että Jumala muistaisi ja ajattelisi luotuaan – hän on olemassa ja ehkä tarvitsee jotakin. Ihminen tulee läsnäolevaksi Jumalalle. Jumala kääntyy katsomaan ja ihminen tulee nähdyksi armon katseella ja muistetuksi heikkona ja apua tarvitsevana.

Muista minua, osoita ikiaikaista hyvyyttäsi. Älä muista nuoruuteni syntejä. Psalmin rukoilija pelkää, että Jumala muistaa hänet väärällä tavalla, että vain ikävät jäljet nousevat Jumalan mieleen. Ne hän pyytää unohtamaan. Hän on muuttunut. Nuorena hän teki jotakin tyhmää ja vielä se painaa hänen mieltään. Jospa se mikä oli pahaa voitaisiin unohtaa ja muistaa jotakin parempaa.

Voiko niitä pahoja asioita noin vain unohtaa. Ne taitavat helposti jäädä mieleen. (Joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään).

Ketä ihmistä sinä voisit tänään muistaa? Kuka voisi tulla sinulle läsnäolevaksi? Voisitko muistaa jollakin kortilla tai puhelinsoitolla?

Muista minua – näillä sanoilla tunnetusti on rukoillut ristinryöväri. Muista minua kun tulet valtakuntaasi. Vaatimaton pieni rukous. Hän ei pyytänyt itselleen paljon. Toisin kuin katumaton ryöväri, hän tiesi saaneensa rangaistuksen tekojensa mukaan, mutta Jeesus ei ollut tehnyt mitään pahaa. Hän tunnisti Jeesuksen taivaan kuninkaaksi ja siksi rukoili. ”Muista minua kun tulet valtakuntaasi. Jospa silloin muistaisit miehen, joka kärsi samaa rangaistusta vierelläsi. Jospa katsoisit armon katseella ja antaisit anteeksi kaiken sen, mikä oli ollut pahaa.” Jeesuksen vastaus ulottuu myös meidän sydämen syvyyteen, kun hän sanoi katuvalle ryövärille: ”Tänä päivänä olet minun kanssani paratiisissa.”

Kun mietimme jättämiämme jälkiä, ehkä pieni suru nousee meidänkin rintaan. Näkyykö Jumalalle vain ikävät jäljet meistä? Jospa hän antaisi kaiken anteeksi niin kuin ristin ryövärille. Ja näkisi meidät luominaan ja rakkaina olentoina. – katsoisi ja muistaisi.

Jätä kommentti