Diili ohjelma 

Hartaus työneuvottelun edellä

Meillä katsottiin mielenkiinnolla kotona Diili-ohjelmaa. Ensin Jaajo Linnamaa tuntui väärältä tyypiltä ohjelmaa vetämään. Ei hänessä mitään vikaa ollut. Mutta toisaalta hän ei myöskään ollut ohjelman pääosassa. Kilpailijat olivat ohjelman starat. Heitä seurattiin. He olivat kohtalaisen tuntemattomia, mutta tulivat tutuksi ohjelman aikana. 

Ohjelma perustuu siihen, miten he saavat haastetehtävissä tulosta ja myyntiä aikaan. Miten he mainostavat, organisoivat ja hyödyntävät verkostojaan erilaisissa tehtävissä. Miten he saavat tapahtuman toteutettua lyhyessä ajassa. Miten he johtavat tiiminsä menestykseen.  

Oma mielenkiintoni sai erityispotkua sen koulutuksen tähden, missä olen ollut mukana. Tuotekehitystyön tutkinto, mikä pitää sisällään – palvelumuotoilua ja markkinointiviestintää. Lopulta finaalikaksikko oli jäljellä 

Sointu ja Petri olivat finalisteja. Sointu Borg voitti ja Petri Matero tuli kakkoseksi. 

Petrillä oli selvästi enemmän ammattitaitoa. Mutta ehkä Diilin tekijä halusi nuoren ihmisen tiimiinsä, taitavan ja oppivaisen, sellaisen, joka sai hyvä kontaktin ihmisiin. Reality-tv:ssä luonnollisesti katsojat näkevät vain sen, minkä ohjelman tekijät haluavat näyttää. Se voi olla kaukana siitä, mikä on todellisuus. Silti sarjaa oli mukava perheen kanssa katsoa.  

Petri Matero oli minun näkökulmastani mielenkiintoisempi hahmo kuin Sointu. Sointu oli puhelias ja hän sai enemmän näkyvyyttä ja puheaikaa kuin muut yhteensä. Matero oli myös persoona, joka nousi esiin. Hän on myynnin ja markkinoinnin rockukko. Hän auttaa yrityksiä firman brändäyksessä ja myös henkilöitä yksilöbrändäyksessä. Hänet löytää youtubesta sekä muusikkona, että kouluttajana.

Hän on brändännyt itseään rokkiukoksi: käsivarret täyteen tatuoitu, parta palmikolla; ulkoinen olemus tuohon sopiva ja uskottava. Hän on tehnyt itsensä tunnetuksi tuotteeksi, että hänen osaamistaan on helppo markkinoida. 

Brändi tai brändäys kuulostaa helposti yliviritetyltä, epäaidolta ja keinotekoiselta asialta. Joskus se sitä onkin.  

Käytännössä kysymys lienee oman elämän asioiden tai yrityksen tarkoituksen kirkastamisesta, fokusoimisesta, keskittymisestä oleelliseen ja turhan karsimisesta pois. Se on valintoja ja sitoutumista kulkemaan tavoitteita kohti. Jos tuote ei vastaa brändiä, brändäys on epäonnistunut. Brändi on tunnettavuutta, se on mielikuva, joka meissä syntyy, oli sitten kysymys ihmisestä, tuotteesta tai  yrityksestä. Mutta brändillä pitää olla katetta, sen täytyy antaa sitä, mitä se lupaa.

Jos brändäys on tarkoituksen kirkastamista ja keskittymistä olennaiseen, niin onko meillä seurakunnassa tai omassa elämässä kirkastunut se, mikä on oleellista, mihin keskittyä ja mitä heittää pois. Mitä ilman emme voi olla olemassa? Mikä erottaa meidät kaikesta muusta? Mikä on meidän ydinasiamme? Se on asia, minkä ääreen kannattaa tämän tästä pysähtyä.

Fokusoiminen ei ole Raamatussakaan vierasta. Jeesus kehotti Marttaa aikanaan fokusoimaan. ”Martta moninaisista sinä huolehdit. Vain vähän on tarpeen.”

Paavo Ruotsalainen sai fokusoinnista ohjeen: ”Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki.” Se oleellinen, minkä varaan kaikki muu rakentuu, oli löytämättä. 

Luterilainen fokusoinnin peruslause on varmaankin tuttu: yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. 

Luterilainen kirkko on aika paljon fokusoinut toiseen uskonkappaleeseen ja siinä vanhurskauttamiseen. Joidenkin mukaan olemme siksi unohtaneet paljon muuta. Mutta toisaalta meitä syytetään silti monitouhuisuudesta. Yritämme olla kaikille kaikkea.

Olemmeko löytäneet sen keskuksen, mistä avautuu kaikki muu? Kun teet asioita keskuksesta käsin, et huido tyhjään – asiat ovat asettuneet kohdalleen.

Alla kuvalinkki Petri Materon mietteisiin Diili-ohjelman jälkeen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s